Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forrentningsorden

Forrentningsorden for skolebestyrelsen ved Korsvejen Skole

§1 Det konstituerende møde

Stk.1.                Skolebestyrelsen består af:

      • 7 forældrerepræsentanter. Hvis skolen har oprettet en specialklasse repræsenteres denne klasse ved mindst én forældrerepræsentant.
      • 2 medarbejderrepræsentanter. Valgt af og blandt medarbejderne.
      • 2 elevrepræsentanter. Det stående elevråds formand og næstformand.

        Dertil kommer uden stemmeret deltagelse af:
         
      • Et kommunalbestyrelsesmedlem.
      • Skolens ledelse.

Stk.2.                Forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen sidder for en valgperiode på 4 år. På skolen er der forskudte valg hvert andet år. 4 forældrerepræsentanter i kommunalbestyrelsens 1. valgår og 3 i kommunalbestyrelsen 3. valgår.

Stk.3.                Skolebestyrelsen konstitueres hvert 2. år i juni og påbegynder arbejdet samme år i august.

Stk.4.                På skolebestyrelsens konstituerende møde vælges formand samt næstformand blandt forældrerepræsentanterne. Næstformanden fungerer under formandens fravær.           

Stk.5.                Valg af formand foretages som et bundet flertalsvalg blandt de forældrevalgte medlemmer af skolebestyrelsen. Alle skolebestyrelsens medlemmer har stemmeret ved formandsvalget. Ved bundet flertalsvalg er den kandidat valgt, der opnår absolut flertal, af de afgivne stemmer. Opnås dette flertal ikke ved første afstemning, foretages en ny afstemning. Opnår en kandidat absolut flertal ved anden afstemning, eller afgives der ved denne afstemning kun stemmer på en kandidat, er den pågældende kandidat valgt. Bringer anden afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages der bundet valg mellem de 2, der ved anden afstemning har fået fleste stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodtrækning, på hvilke to der ved det bundne valg skal stemmes. Står stemmerne lige ved tredje afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning.

Stk.6.                Ved indtrædelse i skolebestyrelsen underskrives en erklæring om tavshedspligt

§2 Skolebestyrelsens beføjelser

Stk.1.                Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og rammer, der er angivet i Folkeskoleloven § 42-44 [1] samt i Tårnby Kommunes styrelsesvedtægt [2].

Stk.2.                Skolebestyrelsen fører tilsyn med skolens virksomhed, undtagen personale- og elevsager.

Stk.3.                Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed. Ved udarbejdelse af principper sikrer skolebestyrelsen, at alle relevante parter er inddraget og hørt.

Stk.4.                Skolebestyrelsen godkender skolens budget.

§3 Mødevirksomhed

Stk.1.                Skolebestyrelsen afholder 10 møder pr. skoleår. Skolebestyrelsens møder er lukkede møder. Mødeplanen for de ordinære møder fastsættes ved skoleårets begyndelse.

Stk.2.                Skolebestyrelsens møder afholdes hovedsageligt på skolens matrikel.

Stk.3.                Skolebestyrelsen kan indbyde relevante fagpersoner eller andre personer i forhold til specifikke emner og spørgsmål.  Gæsterne kan ikke overvære drøftelser eller en eventuelt afstemning.

Stk.4.                Er et medlem forhindret i at deltage på et skolebestyrelsesmøde, kan en stedfortræder deltage. Stedfortræderen deltager med det pågældende medlems rettigheder og pligter.

Stk.5.                Elevrepræsentanterne deltager ikke i punkter vedrørende orientering om personale- eller elevsager.

Stk.6.                Formanden udarbejder dagsorden til møderne, gerne i samarbejde med skolelederen. Dagsorden og evt. bilag sendes til skolebestyrelsens medlemmer senest 4 dage før skolebestyrelsesmødet.

Stk.7.                Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden, skal det meddeles formanden senest 8 dage før mødet afholdes.

Stk.8.                Dagsorden indeholder følgende faste punkter:

  1. Godkendelse af dagsorden
  2. Godkendelse af referat fra forrige møde
  3. Sagspunkter (temadrøftelse, tilsyn og indstillinger til beslutning)
  4. Meddelelser fra skolelederen, formanden, elevrådet, medarbejderrepræsentanter, specialklasser
  5. Fastsættelse af dato for næste møde jf. mødeplanen, samt forslag til dagsordenpunkter
  6. Eventuelt
  7. Sager vedrørende enkeltpersoner

 

Stk. 9.               I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes, skal formanden forinden underrette medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.

Stk.10.              Skolebestyrelsen kan nedsætte stående udvalg til behandling af særlige emner.

Stk.11.              Skolebestyrelsen afgiver en årlig beretning. Skolebestyrelsen indkalder mindst en gang årligt forældrene til et fælles møde til drøftelse af skolens virksomhed. På et sådan møde behandles årsberetningen. Årsberetningen offentliggøres på skolens hjemmeside.

§4 Tavshedspligt

Stk.1.                Skolebestyrelsen har tavshedspligt jf. Staffelovens §152 [5] samt forvaltningslovens §27 [4].

Stk.2.                Skolebestyrelsen skal overholder reglerne om inhabilitet, som fremgår af forvaltningsloven kapitel 2 [4]. Denne vedrører en persons forhold ved behandling af sager, hvori der er, eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed.

                          Et skolebestyrelsesmedlem er forpligtet til selv at underrette skolebestyrelsen om, at der i forhold til en given sag foreligger forhold, der kan give anledning til tvivl om medlemmets habilitet.

                          Habilitets spørgsmål kan også rejses af andre skolebestyrelsesmedlemmer.

§5 Beslutningsdygtighed og afstemning

Stk.1.                Skolebestyrelsen er beslutningsdygtige, når flere end halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede.

Stk.2.                Skolebestyrelsens medlemmer kan kun deltage i skolebestyrelsens afstemninger, når de er personligt tilstede under disse.

Stk.3.                Skolebestyrelsen træffer beslutninger ved simpelt stemmeflertal, hvor intet andet er bestemt. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

Stk.4.                Elevrepræsentanterne har ikke stemmeret vedrørende sager omkring enkeltpersoner.

§ 6 Beslutningsprotokol

Stk.1.                Der føres protokol over bestyrelsens beslutninger.

Stk.2.                Ved hvert skolebestyrelsesmøde udarbejdes et beslutningsreferat, der efter godkendelse offentliggøres på skolens hjemmeside.  

Stk. 3.               I beslutningsreferatet anføres for hvert møde

      • Hvilke personer der var tilstede
      • Hvilke personer der var fraværende

Stk.4.            Personfølsomme sager føres ikke til referat.

Stk.5.            Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført protokollen.

Stk. 6            Ved høringssvar og lignende kan et medlem forlange divergerende holdninger og udtalelser medsendt skolebestyrelsens svar og udtalelser, inden for en af formanden fastsat tidsperiode.

§8 Fritagelse for medlemskab

Stk.1.                Udtrædelse af skolebestyrelsen kan ske, efter skriftlig imødekommelse af skriftlig anmodning til Kommunalbestyrelsen.

Stk.2.                En forældrerepræsentant kan efter eget ønske blive fritaget for medlemskab af skolebestyrelsen, hvis pågældendes børn udskrives af skolen.

Stk.3.                En forældrerepræsentant skal udtræde af skolebestyrelsen, hvis den pågældende udmelder sit barn af folkeskolen inden undervisningspligtens ophør og indmelder det i en friskole, privat skole, gymnasie eller lignende.

Stk.4.                Hvis et medlem fratræder bestyrelsen, indtræder stedfortræderen.

Stk.5.                Er der ved et medlems fratrædelse ingen stedfortræder på den pågældende liste, overføres mandat til den kandidatliste, som ved opgørelsen af skolebestyrelsesvalget var nærmest berettiget til yderligere mandater.

Stk.6.                Er der ved ledighed ingen stedfortræder for skolebestyrelsens forældrerepræsentanter, afholdes suppleringsvalg snarest muligt.

§9 Revision af forretningsorden

Stk.1.                Forretningsordnen tages op til revision på førstkommende skolebestyrelsesmøde ved hvert skoleår. Dette sikrer at nye forhold indarbejdes samt uaktuelle områder slettes. Forretningsordnen godkendes af skolebestyrelsens medlemmer.

Referencer

  1. Folkeskoleloven LBK nr.665 af 20/06/2014. Undervisningsministeriet.
  2. Vedtægt for styrelsen af Tårnby Kommunes skolevæsen. Tårnby Kommune. Børne- og kulturforvaltning  9/12/2014
  3. Andersen N.C.; Skolebestyrelsens håndbog 2014. Skole og Forældre
  4. Forvaltningsloven LBK nr.433 af 22/04/2014
  5. Straffeloven LBK nr. 871 af 04/07/2014

 

Forretningsordnen er vedtaget i skolebestyrelsen d. 25.04.18 og træder i kraft lige efter.

Revideret d. 19.08.19.