Folkeskolens Kvalitetsprogram på Korsvejens Skole
Med den nye reform er det blevet muligt med lidt kortere skoledage og dermed flere ressourcer end tidligere til to lærere i undervisningen.
En del af lærerressourcerne har vi i samarbejde med bestyrelsen valgt at bruge på 7 fordybelses-uger hen over skoleåret. I en fordybelsesuge vil hver årgang (to klasser) have de samme kendte 3 - 4 lærere i samtlige timer hele ugen.
Det giver mulighed for at dyrke faget, tværfaglighed, kursusforløb, undervisningsdifferentiering og tid til at omsætte teori til praksis.
Intentionen er at skabe mere motiverende, praksis-orienterede og nærværende undervisning, hvor eleverne oplever tid til at omsætte læring til f.eks. konkrete produkter samt tid til ro og fordybelse – blandt andet fordi eleverne er sammen med de samme lærere i alle ugens timer.
En sideeffekt er også at udvikle lærernes professionelle samarbejde i form af co-teaching og kollega-sparring til gavn for elevernes læring og trivsel på Korsvejens Skole.
Korsvejen som Unicef Rettighedsskole og fokus på elevdemokrati
Medbestemmelse og elevdemokrati giver elevtrivsel, og derfor vælger vi fra i år i samarbejde med Unicef at skærpe opmærksomheden på elevernes rettigheder og pligt til at være medskabende omkring et bæredygtigt fællesskab; sideeffekten er, at vi forhåbentlig ved udgangen af dette skoleår bliver certificeret UNICEF Rettighedsskoler